Krótka historia grafiki komputerowej
Dziś już nikogo nie dziwi częsta obecność obrazów stworzonych za pomocą komputera z zainstalowanymi specjalnymi programami. Są one obecne nie tylko na nośnikach komputerowych oraz w globalnej sieci, ale także w prasie czy telewizji – nawet ostateczny kształt publikacji prasowych i książkowych to dziś dzieło grafika komputerowego – dziedzina ta nosi nazwę DTP. Poza tym, tym, że o wiele łatwiej tworzyć takie obrazy i charakteryzują się one lepszą jakością, niż tradycyjne, łatwo jest również je potem edytować, dostosowując je do określonych wymagań. Nie zawsze jednak tak było i przez całe dziesięciolecia komputery, pod względem graficznym, nie były bardzo wydajnymi maszynami. Pierwsze komputery, jakie potrafiły obsługiwać pliki graficzne pojawiły się wprawdzie na początku lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku, jednak były na tyle drogie i trudne w obsłudze, że poza środowiskami akademickimi nie zyskały dużego rozgłosu. Ośmiobitowe komputery, jakie trafiły pod strzechy, a tym samym do powszechnego użycia w latach osiemdziesiątych pod względem graficznym były bardzo niefunkcjonalne – potrafiły wyświetlać niewiele kolorów, z czego zazwyczaj były to od trzech do ośmiu w jednym momencie. Pierwszy komputer domowy, który obsługiwał grafikę, Apple II zazwyczaj operował na palecie czterokolorowej, przez co gry i inne materiały multimedialne tworzone na takie, dziś już niemal zabytkowe platformy, były pod tym względem bardzo ubogie. Dopiero rozprzestrzenienie się komputerów osobistych o architekturze PC pozwoliło na szybki rozwój grafiki komputerowej i przybranie przez nią postaci, w jakiej znamy ją dziś – już na początku lat dziewięćdziesiątych pojawiły się pierwsze gry, które stworzone były w technologii, która bardzo przypominała dzisiejsze 3D. Dziś grafika komputerowa to bardzo rozbudowana dziedzina, plasująca się gdzieś na pograniczu informatyki i sztuki – leży w sferze zainteresowań zarówno artystów, jak i informatyków, a na dodatek stale, dynamicznie się rozwija – co roku tworzone są nowe technologie, publikowane nowe programy graficzne oraz biblioteki. Ogromne graficzne możliwości współczesnym komputerów docenione zostały przez osoby związane z innymi mediami, a one stały się jednym z najważniejszych narzędzi używanych w przemyśle filmowym.