Kilka słów o grafice komputerowej
Jednym z głównych i najczęściej wybieranych dziś zastosowań obecnych komputerów, jest tworzenie przez nie, a raczej za ich pośrednictwem grafiki. Obrazy generowane komputerowo mogą być bardzo różne i wszystkie z nich znajdują odmienne zastosowania. Grafikę komputerową zakwalifikować jako sztukę lub tez gałąź informatyki. Trudno jednak stworzyć spójną definicję grafiki komputerowej, poza tym, oczywiście, że są to obrazy, których twórca podczas ich kreacji posługiwał się komputerem. Najprostsze grafiki komputerowe tworzone są za pomocą odpowiednio dobranych i umieszczonych znaków tekstowych, które razem tworzą obraz imitujący określone, rzeczywiste przedmioty. Chodzi tu przede wszystkim o semigrafikę oraz ASCII art – mimo że już wiekowe, techniki te wciąż mają swoich zwolenników, wciąż są tworzone nowe działa tego typu – wystarczy wspomnieć tutaj o działaniach demosceny lub też popularnych w niektórych kręgach grach fabularnych typu rougelike, w których cały świat przedstawiony jest za pomocą znaków ASCII oraz liter. Są to jednak dziedziny niszowe, a w szerszym użyciu są dziś zgoła inne techniki tworzenia obrazów – przede wszystkim grafika rastrowa oraz wektorowa, oraz, przez wielu kwalifikowane jako inny temat, animacje różnego typu oraz grafika trójwymiarowa. Grafika rastrowa jest spośród nich niewątpliwie najbardziej popularna – to właśnie nią operują najczęściej używane edytory, w niej także zapisywane są wszystkie zdjęcia, jakie wykonują aparaty cyfrowe. Nie do wszystkich jednak zastosowań grafika rastrowa nadaje się idealnie – jest główną wadą jest znaczna utrata jakości przy powiększaniu oraz spore rozmiary zawierających takie obrazy plików, które stara się zmniejszyć poprzez użycie różnych technik oraz algorytmów kompresji, najczęściej niestety stratnej, danych. Drugą grupą jest grafika wektorowa, będąca pod względem konstrukcji obrazów dokładnym przeciwieństwem tej pierwszej – to, co przedstawione jest na grafikach tego typu zdefiniowane jest przy użyciu figur geometrycznych, których położenie określane jest w układzie współrzędnych. Ciekawostką na pewno jest fakt, iż obrazy takie można zarówno stworzyć w specjalnych programach, jak i po prostu je napisać używając odpowiedniej składni języka znaczników XML. Grafika trójwymiarowa z kolei to najbardziej zaawansowany dział tej technologii – aby tworzyć profesjonalne obrazy 3D należy nie tylko posiadać umiejętności plastyczne, ale także szeroką wiedzę o różnego typu równaniach geometrycznych, którymi aplikacje do jej tworzenia często operują.